Az ügyintézéshez szükséges dokumentumok, okmányok:
|
- hivatalból megküldött halottvizsgálati bizonyítvány
Személyesen vagy postai úton benyújtva:
- kérelem póthagyatéki eljárás megindításához
|
Az ügymenetre vonatkozó tájékoztatás:
|
A hivatalból megküldött halottvizsgálati bizonyítvány alapján indul az eljárás, de a halálesetet az is bejelentheti – a halál tényének igazolásával – akinek a hagyatéki eljárás megindításához jogi érdeke fűződik.
A hagyatékot leltározni kell, ha a hagyatékban:
– belföldön fekvő ingatlan van,
– belföldi cégjegyzékbe bejegyzett gazdasági társasági részesedés van,
– lajstromozott vagyontárgy van,
– öröklési illetékmentes értéket meghaladó ingó vagyon van,
- ha az öröklésben érdekelt személy azt kérelmezi.
Ha az ingóság leltározása nem kötelező, de annak forgalmi értéke (örökösök egy főre eső örökrésze) a 300 000.- Ft-ot meghaladja, illetékfizetés végett be kell jelenteni a belföldi lakóhely szerinti illetékes állami adóhatóságnál.
A halottvizsgálati bizonyítvány hagyatéki példányának beérkezése után a hozzátartozót adott időpontra beidézésre kerül a leltár felvétele céljából. A közös hivatalban az elhunyt, a törvényes-, illetve végrendeleti örökösök személyi adatainak, illetve a hagyatékban szereplő értéktárgyak hagyatéki leltárba történő felvételére kerül sor. A leltár felvétele a hozzátartozó által bemutatott igazolások:
- tulajdoni lap,
- számlakivonat,
- értékpapír és egyéb bankszámlák,
- gépjármű forgalmi engedélye és törzskönyve,
- társasági szerződés,
- életbiztosításra vonatkozó iratok,
- végrendelet és egyéb végintézkedést igazoló okiratok, nyugdíjszelvény),
- valamint a hagyatéki terheket (pl. temetés költsége) és hitelezői igényeket bizonyító okiratok alapján történik.
A közös hivatalban lefolytatott eljárás után a hagyatéki leltárt megküldésre kerül az illetékes közjegyzőnek, aki a lefolytatott a közjegyzői eljárás után átadja a hagyatékot az örökös(ök)nek.
|